Extra voor geïnteresseerden gaat Jelle Jolles in deze masterclass verder in op dat wat hij 14 maart besproken heeft. Om je aan te melden mail je naar levensvaardigheden@samenvoorryan.nl
Als je niet hebt deelgenomen aan de bijeenkomst in maart ben je ook van harte welkom!
De bijeenkomst is toegankelijk voor ouders en professionals die betrokken zijn bij jongeren die de overgang van het PO naar het VO maken.
Iedere adolescent is ‘werk in uitvoering’ tot ruim na het 20e jaar. Nieuwsgierigheid is daarvoor uiterst belangrijk, evenals neuropsychologische functies zoals zelfinzicht en zelfregulatie. Ook het plannen, kiezen en beslissen en het overzien van consequenties ontwikkelen zich over de hele periode van de adolescentie. De steun, sturing en inspiratie van leraar en opvoeder zijn daarvoor nodig. Het brein slaat niet alleen de feitelijke kennis en inzichten op die worden gedoceerd in schoolvakken. Ook het sociale brein van de tiener verandert waardoor hij of zij zich beter gaat realiseren ‘waar is deze stof voor?’, ‘hoe zou ik het kunnen aanpakken?’ en ‘wat bedoelt de leraar daarmee?. Daardoor krijgt de leerling zicht op effectieve en minder effectieve leerstrategieën en wordt beter in zelfregulatie.
In mijn keynote ga ik in op de neuropsychologische ontwikkeling van de adolescent en diens persoonlijke groei; de ontplooiing, over mens-wording. In dat kader komt de dynamiek van de ontwikkeling aan de orde en ga ik in op de overgang van primair naar voortgezet onderwijs. Ik bespreek de executieve functies die zo belangrijk zijn voor zowel cognitief leren als voor sociale en emotionele ontwikkeling en voor identiteitsontwikkeling en persoonlijke groei. Daartoe geef ik handvatten voor professionals, ouders en school om de leerling actief te begeleiden en stimuleren in het leren te leren en in de persoonlijke groei die nodig is voor leermotivatie en studieprestaties.
Maak alvast kennis met Jelle Jolles in het onderstaande filmpje.