Je bent er samen met de ouders voor hun kinderen. Kinderen ontwikkelen zich beter bij een goede samenwerking met ouders. Onderzoek heeft dat meermalen aangetoond. Maar hoe geef je ouderbetrokkenheid vorm? Zeker als je weet dat de rol van ouders vooral thuís belangrijk is. En is veel contact met ouders eigenlijk wel nodig? En wat het soms echt lastig maakt: de afwezige, passieve ouders, te mondige en veeleisende ouders, de curlingouders, ouders die geen Nederlands spreken enzovoort.
In een interactieve lezing neemt Peter de Vries je mee in de wereld van ouderbetrokkenheid, als expert maar vooral ook als vader. Een verhaal op basis van wetenschappelijk onderzoek met veel concrete voorbeelden, emotie, in de spiegel kijken en met humor.
Peter de Vries was bijna tien jaar leraar in het basis- en speciaal basisonderwijs. Daarna werkte hij als locatiemanager op een orthopedagogisch dagcentrum voor kinderen en jongeren met een meervoudige beperking. Lange tijd werkte hij als principal consultant ouderbetrokkenheid bij CPS Onderwijsontwikkeling en advies en ontwikkelde daar het concept ‘Ouderbetrokkenheid 3.0’. Nu is hij zelfstandig expert op het gebied van ouderbetrokkenheid en doet promotieonderzoek hiernaar aan de Rijksuniversiteit in Groningen. Hij heeft meerdere boeken over ouderbetrokkenheid op zijn naam staan.
Zie ook: www.peterdevries.nu
de lezing wordt gehouden in School B, Meester Zigher Ter Steghestraat 1, Steenwijk. Aanmelden voor deze lezing bij Bas Rosenbrand: info@basrosenbrand.nl
(*We willen later ook een lezing voor het primair onderwijs en voor het voortgezet onderwijs organiseren)