Ik besefte me: “Ik hoef het niet zelf op te lossen of alleen te doen.”

Hier werd Marijke Rook – Lassche zich bewust van tijdens een sparmoment met een collega uit het netwerk, waarin ze reflecteerde op haar eigen handelen in een casus. Marijke is werkzaam in het primair onderwijs (als leerkrachtondersteuner onderbouw bij Eben Haëzer) en in de kinderopvang (als pedagogisch coach en beleidsmedewerker bij J/M Kinderopvang). Beiden in Sint Jansklooster. Het is een zogenaamde T-shaped functie, waarbij het gaat over haar specialistische kennis en vaardigheden rondom het jonge kind overbrengen op professionals uit andere disciplines binnen de kinderopvang en het primair onderwijs.

Als het in een samenwerking met netwerkpartners niet zo soepel loopt, kan ze de neiging hebben om het zelf op te willen lossen, vertelt Marijke. En eigenlijk gaat ze daarmee op de plek van de ander zitten. In deze casus wel met een positief resultaat voor het kind. Maar ze kwam er in het sparmoment achter dat haar netwerkcollega vanuit haar plek ook voor beweging had kunnen zorgen. Simpelweg, omdat zij een andere verhouding en positie heeft in het netwerk. Het benutten van deze verschillende rollen, dat zou Marijke nog meer willen doen. Om samen, ieders vanuit zijn eigen plek en met eigen expertise, rondom het kind en ouders te gaan staan.

Het benutten van deze verschillende rollen, dat zou Marijke nog meer willen doen. Om samen, ieders vanuit zijn eigen plek en met eigen expertise, rondom het kind en ouders te gaan staan.

Het samen leren, juist door de verschillen, ervaart Marijke ook in de trainingen die door Samen voor Ryan worden aangeboden. Niet alleen leert ze er collega’s uit het netwerk kennen. Daarnaast doet ze nieuwe ideeën op door van anderen te horen hoe zij de geleerde kennis en vaardigheden toepassen in hun werk. Bijvoorbeeld, hoe het spreken van de hartentaal (uit de training Waardevolle relaties, Eerste 2000 Dagen) al bij de intake van een baby toegepast kan worden. Zelf had ze deze link nog niet gelegd. Inmiddels heeft ze haar collega’s bij de kinderopvang hierover verteld en wordt er geleerd met en van elkaar.

 

Het besef dat je het niet alleen hoeft te doen, hoorde Marijke ook terug van een moeder die zij samen met een jeugdverpleegkundige en logopedist begeleidde. Daar waar moeder in het begin niet goed durfde en niet goed wist hoe haar kind te ondersteunen, vertelt ze nu met trots dat het goed gaat met haar kind en ze beter weet wat haar kind wanneer nodig heeft. Volgens Marijke kon moeder in beweging komen en weer leiding over de situatie nemen, doordat de professionals vanuit hun eigen expertise een luisterend oor hadden en met haar mee dachten. Deze vlotte samenwerking is een gevolg van het aantrekken van een logopedist in de school en kinderopvang. Een initiatief vanuit Marijke, zodat kinderen onder school-/opvangtijd ondersteuning krijgen, het praktisch is voor ouders en de lijnen tussen de professionals kort zijn. Ook dat is samen blijven leren.

Voor Marijke is leren ook met nieuwe dingen in aanraking blijven komen en beter worden in haar werk. Deze vlam is bij haar aangewakkerd toen haar vertrouwende werkomgeving en voormalige functie als onderwijsassistent enkele jaren geleden veranderde. Het heeft haar proactief en nieuwsgierig gemaakt. En eigenlijk gunt ze dat andere professionals: noodgedwongen of zelfgekozen op onderzoek uitgaan naar dat wat er nog meer mogelijk is en blijven leren. Op dit moment ervaart ze dat bij de ontwikkeling van het kindcentrum in Sint Jansklooster en bij de activiteiten die worden aangeboden door Samen voor Ryan. Dus misschien kom je haar tegen bij een netwerkbijeenkomst of training.

Vertel haar gerust wat je geleerd hebt de afgelopen tijd, want andere ervaringen hoort ze graag om zelf weer geprikkeld te worden.

 

Meer lezen over

we blijven samen leren