Kijken, luisteren, nadoen en contact maken. Jonge kinderen leren door in een veilige en uitdagende omgeving mee te doen in alledaagse praktijken en interacties. Deze vorm van leren begint vanaf de geboorte en noemen we informeel leren. Kinderen leren spelend en ontdekkend.
De alledaagse praktijk van het kind wordt steeds complexer: van het gezin naar de peuteropvang en naar school, van thuis naar straat en naar de buurt. Door de omgeving van het kind te vergroten, bereiden kinderen zich stap voor stap voor op hun deelname aan de samenleving.
In de omgeving van het kind zien we kansenongelijkheid, dit wordt erkent, zodat we ons inzetten om elk kind gelijke kansen te bieden. Een passend aanbod in de begeleiding hiervan is nodig. In de Nederlandse samenleving bepalen onderwijsloopbanen voor een groot deel je toekomst. Het leren vanaf de geboorte legt de voedingsbodem voor formeel leren en andersom is het formeel leren een voedingsbodem voor het informeel leren. Kinderen leren overal en altijd, in verschillende omgevingen. Er is aandacht voor ontwikkeling, levensvaardigheden en persoonsvorming.