Tip 1: Zeg wat je gaat doen

Een kind kan zich veilig aan zijn ouders hechten als zij gevoelig zijn voor de emotionele signalen van hun kind. De ouder weet en voelt dat het gedrag van hemzelf en van de ander bepaald wordt door gedachten, gevoelens, wensen en bedoelingen. Dat noemen we mentaliseren.

Niet alleen voor ouders maar ook voor pedagogisch medewerkers is mentaliseren op de opvang belangrijk. Een pedagogisch medewerker die mentaliseert praat tegen de baby over de binnenwereld. De binnenwereld is de wereld binnen jezelf en het kind, oftewel emoties, de gedachten en de lichamelijke gevoelens (bijvoorbeeld buikpijn) van jezelf of de baby, je zegt bijvoorbeeld; Je hebt honger hé? Volgens mij ben je moe? Heb je pijn in je buik?

  • Door te mentaliseren met de baby groeit de relatie tussen pedagogisch medewerker en baby;
  • De baby voelt zich gezien en gehoord;
  • De baby leert welke emotie hij voelt;
  • De baby begrijpt de wereld om zich heen beter;
  • De baby wordt eerder rustiger.

Bij mentaliseren moeten het gezicht en de klank in de stem van de pedagogisch medewerker wel kloppen met wat zij zegt. Als zij lieve dingen zegt maar boos kijkt, dan raakt het kind hiervan in de war. Mentaliseer bij alles wat je met de baby doet, zeg wat je gaat doen. Bijvoorbeeld je pakt de baby uit de box, omdat je het een schone luier wilt gaan geven. “Hé hallo kleine dame, wat ruik ik? Heb jij gepoept? Zal ik je eens oppakken om even in je luier te kijken? Ja hoor, jij hebt gepoept, we gaan samen een schone luier voor je pakken.”

Tip 2: Creëer gezamenlijk een veilige omgeving

In het voortgezet onderwijs stoeien jongeren zelf met veiligheid. Tijdens de workshop Online Shaming is de meest voorkomende reactie dat de jongeren niet wisten dat het bewaren van seksueel getinte video’s of afbeeldingen (zonder toestemming van de persoon) net zo strafbaar is als het verspreiden ervan. Door de video’s en afbeeldingen direct te verwijderen van je telefoon, ben je dus niet strafbaar. Maar belangrijker nog: je helpt het slachtoffer door verdere verspreiding te voorkomen. En levert daarmee een bijdrage aan het creëren van een gezamenlijke veilige omgeving en het nemen van je eigen verantwoordelijkheid.

Tip 3: Ga het gesprek aan

Als docent of jongerenwerker kun je het gesprek aangaan met de jongeren over het omgaan met seksueel getinte video’s of afbeeldingen, zodat jongeren bewust worden van de gevolgen van het niet verwijderen van de foto’s die ze ontvangen.

Tip 4: Bied ondersteuning

  • Door te bouwen aan zelfvertrouwen en weerbaarheid leren kinderen veiligheid voor zichzelf te bevorderen. Er worden diverse weerbaarheidstrainingen gegeven bij Sociaal Werk De Kop.
  • Het hebben van een hobby stimuleert het zelfvertrouwen van een kind. Via het jeugdsport en cultuurfonds kunnen gezinnen met lagere inkomens financiële ondersteuning krijgen.
  • Familie en vrienden zijn belangrijk voor een kind en een gezin. Als je je zorgen maakt, vraag of er steun of hulp is in het gezin.

Meer lezen over We maken verbinding voor een veilige steunende omgeving?