Kinderen die samen leren

Kennis en ervaring zijn belangrijk, maar hoe brengen wij de opvatting ‘Wij blijven samen leren‘ in de praktijk? Wij zetten 4 praktische tips voor je op een rij:

1. Samen leren is ook inzichten delen

Uit onderzoek blijkt dat 75% van het leren ontstaat in ‘informele’ leersituaties. Leren gebeurt tijdens het uitvoeren van je werk en tijdens het samenwerken. Zowel kinderen, ouders, collega’s of externe personen kunnen aanzet geven tot leren. Daarom is het belangrijk om je inzichten te delen waarin je informatie uitwisselt maar ook samen met de ander terugkijkt op de activiteit en je afvraagt wat er werkte en wat niet. Dit kan op het plein, bij de koffie of op de gang. Deze kleine momenten tussendoor dragen bij aan de ontwikkeling van jou als professional.

2. Verken of je hetzelfde bedoelt

Om samen te leren is het belangrijk om goed te weten wat een ieder bedoelt met wat gezegd wordt. Neem niet aan dat je hetzelfde bedoelt als het gaat om termen proactief, reflecteren, betrokken ouders, goede samenwerking, soepele overgang etc. Wees nieuwsgierig naar wat echt bedoelt wordt. Komt dat overeen met wat jij bedoelde? Hebben jullie echt een gedeeld beeld en weten jullie wat de verwachtingen zijn? Voorkom hiermee dat ondanks alle goede bedoelingen het resultaat niet is wat een ieder ervan verwachte.

3. Persoonlijk leiderschap door doelen stellen

Werk je nu niet in een professionele leergemeenschap maar wil je wel graag je nieuwsgierigheid en professionele houding ontwikkelen (wie wil dat nou niet.), dan noemen we in deze opvatting ook dat je door persoonlijk leiderschap verantwoordelijkheid kan nemen voor je eigen leerproces. Persoonlijk leiderschap is hip en trendy, google er op en je krijgt weet ik niet hoeveel hits. In de kern is persoonlijk leiderschap jezelf aansturen door jezelf doelen te stellen en deze ook proberen te behalen, vooral door je eigen kwaliteiten en talenten te benutten. Dat wat je al hebt dus te ontdekken en te gebruiken. Makkelijker gezegd dan gedaan?

Houd het simpel: doe wat je kunt en waar je invloed op uit kan oefenen, niet alles hoeft te gelijk, maak een plannetje, houd van de verschillen; zoek elkaar om op vanuit die verschillen juist elkaar aan te vullen in de samenwerking. En nog een mooie in persoonlijk leiderschap: “pas als we echt luisteren, zullen we de anderen begrijpen. Een mens heeft niet voor niets twee oren en één mond: daarmee kan hij twee keer zoveel luisteren als spreken!”

4. Ontdek de kennisbank

Op de kennisbank van Samen voor Ryan vind je informatie die relevant is voor iedereen die met kinderen werkt in Steenwijkerland. We hebben een aantal thema’s bedacht waar we wijzer over willen worden. De kennis die belangrijk en toepasbaar is voor het gebied Steenwijkerland is verzameld op deze kennisbank. Kennis delen we door theorie, onderzoek, interviews of podcast. Zelf iets delen mag natuurlijk ook!

Klik hier om naar de kennisbank te gaan.

Meer lezen over Wij blijven samen leren?