In de 10/14 Netwerkbijeenkomst van 21 maart hielden we een verrassend boeiende intervisie met professionals én jongeren over het thema social media.
Jongeren brengen er veel tijd door, maar wij zien uitdagingen, en misschien denken we ook een beetje dat jongeren er vooral ‘hangen’? Terecht? Beseffen wij wat social media te bieden heeft? En kun je er überhaupt nog omheen?
Wat bleek, is dat jongeren heel slim gebruik weten te maken van kanalen als YouTube, TikTok, SnapChat en Instagram. Een interessante discussie met de jongeren en spreker Zaid El Ouardani zorgde voor diverse eye openers bij de aanwezige professionals.
Wist je dat TikTok tegenwoordig een betrouwbaardere, eenvoudigere zoekmachine is dan Google? Zonder gesponsorde advertenties, zonder cookies, zonder gefakete reviews. Maar berichten en beelden van mensen die eigen ervaringen en interesses delen. Interessante ontwikkeling toch?
Opvallend om te horen was dat jongeren regelmatig (lees soms drie keer per week) de vraag krijgen om pikante foto’s te sturen of een andere vraag van een onbekende afzender. Maar ook dat zij over het algemeen goed in staat zijn hier mee om te gaan, door het naast zich neer te leggen, of de afzender te checken en daarmee de betrouwbaarheid van het bericht. Voor hen is het onderdeel van hun leven.
In zijn presentatie adviseerde Zaid de professionals dan ook om een open houding aan te nemen. Social media is een gegeven in ons leven, en jongeren kennen het beter dan wij. Heb meer vertrouwen in hoe jongeren er mee omgaan, en vraag jezelf af: hoe kan ik aansluiten en meebewegen (in plaats van alleen zorg te hebben of uiten). Zorg dat je weet wat social media te bieden heeft en ga met een open houding in gesprek met jongeren.
Was je niet aanwezig bij de netwerkbijeenkomst en wil je toch horen wat Zaid nog meer te vertellen had?