Jelle, Zukarn en Peter gaven acht tips vanuit wetenschappelijk onderzoek of praktijkervaring:
- Wat werkt: actief in gesprek gaan over mediagebruik hangt samen met minder schermtijd
- Wat werkt niet: co-gebruik (bijv. samen TV kijken/gamen) hangt samen met meer schermtijd en problematisch mediagebruik
- Beperkende strategieƫn hangen niet samen met mediagebruik. Geef de jongeren struikelruimte om te leren hoe met social media om te gaan
- Social media kent negatieve en positieve effecten. Blijf ook de positieve effecten zien en zet het zelf in op een nuttige manier. Zoals communiceer als school/organisatie met (nieuwe) jongeren via sociale media of zet social media in om de ouderbetrokkenheid te vergroten
- Creƫer een community waarin professionals, jongeren en ouders elkaar kunnen ontmoeten om in gesprek te gaan en nieuwsgierig te zijn naar elkaars perspectieven. Er valt zoveel van en over elkaar te leren
- Besef dat social media een centrale plek heeft in het leven van jongeren, benader social media ook op die manier in contact met jongeren
- Geef zelf het goede voorbeeld aan jongeren. Laat het gedrag zien wat jij ook van hen wilt zien
- Probeer als ouder of professional te begrijpen waar de jongere mee bezig is en houdt je eigen kennis over social media up to date, zodat je in gesprek kan blijven met elkaar. Begrijpen werkt beter dan ingrijpen.
Elke locaties ontvangt (of heeft ontvangen) het Handboek Ouderbetrokkenheid 3.0 van Peter de Vries om de ouderbetrokkenheid te vergroten.
De werkgroep gaat verder aan de slag met de opgehaalde input van deze netwerkbijeenkomst.
De volgende netwerkbijeenkomst is 21 maart 2024.
lees meer over de bijeenkomst