Moeder en dochter op de bank

Dianne Zielman is jeugdverpleegkundige 0-18 jaar in Steenwijkerland. Ze vertelt over haar ervaring met een moeder en haar dochter, in dit verhaal noemen we het meisje voor het gemak Tess.

“Ik werd opgebeld door de leerkracht met de vraag om met een moeder en haar dochter Tess van acht jaar in gesprek te gaan. Tess was met regelmaat ziek vertelde de leerkracht, en ze twijfelde of het ziek zijn een lichamelijke oorzaak had of dat het ziek zijn te maken had met contacten in de klas. De leerkracht vertelde over Tess dat zij twee vriendinnen heeft en er momenten zijn dat ze elkaar buiten sluiten. De leerkracht heeft de indruk dat wanneer Tess wordt buiten gesloten dat zij ook vaak die zelfde dag ziek wordt. Ik heb contact gezocht met moeder en een afspraak gemaakt voor een huisbezoek.

Tijdens het gesprek vertelde Tess uit zichzelf dat zij het soms lastig vindt dat haar vriendinnetjes gemeen tegen haar doen. Moeder keek verbaasd en wist niet dat dit probleem speelde bij haar dochter. Blijkbaar heeft de leerkracht deze observaties niet uitgesproken naar moeder. Op de momenten dat Tess wordt buitengesloten of haar vriendinnetjes gemeen tegen haar doen (negeren of flauwe opmerkingen maken) vertelt Tess dat ze hier erg verdrietig van wordt en dan naar huis wil. Moeder gaat er dan van uit dat Tess dan ziek is en vraagt niet door wat er precies aan de hand is. Ook niet op de momenten dat er geen lichamelijke signalen zijn dat haar dochter ziek zou zijn (zoals koorts bijvoorbeeld). Ik heb met moeder besproken dat het van belang is om juist het gesprek aan te gaan met haar dochter en door te vragen wat er in het hoofdje van Tess omgaat.

Op deze manier kan moeder haar dochter ondersteunen bij het omgaan met problemen in de vriendschap en bespreken hoe het gaat tussen de vriendinnetjes, zodat Tess kan leren wat ze kan doen als ze wordt buitengesloten en dat ze er dus niet voor hoeft weg te lopen. Ik heb ook Tess zelf gevraagd wat ze kan doen als dit gebeurd. Hierop antwoorde Tess dat zij dan de juf kan vragen om hulp. Ik heb Tess gecomplimenteerd en gezegd dat dit een hele goede oplossing is. De juf kan dan samen met Tess en haar twee vriendinnetjes in gesprek gaan. Zo leert iedereen om op een andere manier om te gaan met de situatie en te leren wat het met de ander doet. Op deze manier kan Tess ook voorkomen dat zij deze verkeerde coping meeneemt in haar verdere toekomst in relaties of bijvoorbeeld haar werk”.

“Het was een leuk en verhelderend gesprek met moeder en dochter. Moeder vertelde open in contact dat zij dit vroeger zelf niet heeft geleerd van haar ouders. Zij gingen het gesprek niet aan met elkaar wanneer er problemen waren, maar ontweken dit juist of er werden smoesjes verzonnen om ergens onderuit te komen. Hopelijk dat Tess in de toekomst leert hoe zij met problemen om kan gaan en lastige situaties niet uit de weg gaat”.

Wil je zelf een ervaring delen waarmee je anderen kan inspireren? Neem dan contact op met Petra via info@samenvoorryan.nl

Meer lezen over We zijn nieuwsgierig naar elk uniek kind?