drie tienermeiden in een kantine
Terug naar overzicht

Vaardigheden
voor het leven

Het project Vaardigheden voor het Leven richt zich op het ontwikkelen van cognitieve, fysieke, sociale en emotionele vaardigheden van jongeren in de leeftijd van 10 jaar en ouder. Door jongeren in én buiten de schoolomgeving ervaringen op te laten doen, bouwen zij aan hun zelfvertrouwen en leren zij met het leven om te gaan.

Hier gaan wij voor

We coachen jongeren in het levensvaardig(er) worden door aandacht te hebben voor de thema’s (afgeleid van de Positieve Gezondheid):

  • Mijn lichaam: ik voel me gezond en fit,
  • Mijn gevoelens en gedachten: ik voel me vrolijk en denk positief,
  • Zingeving: Ik heb vertrouwen in mijn toekomst,
  • Kwaliteit van leven: ik geniet van het leven,
  • Meedoen: ik heb goed contact met andere mensen,
  • Dagelijks leven: ik kan goed voor mezelf zorgen.

We organiseren activiteiten in én buiten de schoolomgeving. De activiteiten richten zich op het vergroten van de sociale, emotionele, cognitieve en fysieke vaardigheden bij jongeren. En het richt zich op de interactie tussen jongeren, professionals en ouders. Door in én buiten de schoolomgeving aandacht te hebben voor het aanbieden van nieuwe prikkels en ervaringen, maken jongeren in verschillende contexten kennis met de zes thema’s van het project. De kwaliteit van interactie tussen de jongeren, professionals, ouders en omgevingsfactoren is bepalend voor de kwaliteit van de kans op ontwikkeling. Het vergroot daarmee de mogelijkheden voor de jongeren om zo zelfstandig mogelijk te leven en aan de samenleving deel te nemen.

Zo werken wij eraan

Het project Vaardigheden voor het Leven bestaat uit drie werkgroepen: werkgroep 10/14, werkgroep Burgerschap en werkgroep WIS-club.

Werkgroep 10/14

De werkgroep 10/14 organiseert per schooljaar drie netwerkbijeenkomsten, gekoppeld aan de geplande contactmomenten PO/VO en de warme overdrachtsmomenten. Door elkaar (en elkaars werkveld) beter te leren kennen, optimaliseren we overdracht en samenwerking tussen professionals uit het PO en VO. Doel is een soepele overgang van primair naar voortgezet onderwijs voor jongeren (en ouders).

Werkgroep Burgerschap

De werkgroep Burgerschap buigt zich over hoe jongeren te coachen in levensvaardig(er) worden. Jongeren die veerkrachtig en weerbaar zijn, zijn beter in staat de overgang van PO naar VO te maken. We hebben aandacht voor de kerndoelen van burgerschapsvorming. Welke vaardigheden verdienen onze aandacht in deze leeftijdsfase? We organiseren themadagen-/weken op het VO, samen met het PO en andere netwerkpartners. Tijdens de netwerkbijeenkomst 10-14 wordt verbinding gelegd met burgerschapsvorming.  

tiener met docent

Werkgroep WIS-club

WIS staat voor Wereldwijs In Steenwijkerland. De werkgroep WIS-club richt zich op het verrijken van de wereld van jongeren voor wie dit niet vanzelfsprekend is. Door jongeren in de leeftijd 10-14 jaar kennis te laten maken met inspirerende personen, bedrijven en organisaties worden ze gemotiveerd om toekomstkansen te benutten. Ze doen nieuwe ervaringen op en bouwen aan hun zelfvertrouwen door persoonlijke- en talentontwikkeling. 

Vijf keer per jaar organiseren we een WIS-club activiteit, bestaande uit twee zaterdagochtenden (begeleid door professionals uit het netwerk), waarin steeds een ander onderwerp – door de jongeren zelf ingediend – ontdekt wordt. 

Zo kan je meedoen

Deelname in één van de werkgroepen

Samen met je netwerkcollega’s denk en doe je mee hoe de plannen van de werkgroep handen en voeten te geven

Incidenteel ondersteunen bij de WIS-club of een themadag

Wanneer je affiniteit of ideeën hebt bij het thema van één van de WIS-clubs, een themadag of een gastles tijdens de themaweek, dan benutten we eenmalig graag je enthousiasme en inzet

Deelname aan de netwerkbijeenkomsten en de 10/14-markt

Als geïnteresseerde professional kun je je laten inspireren tijdens deze activiteiten. Ook is het een moment waarop je nieuwe of andere collega’s kunt ontmoeten en kennis/ervaring kunt delen met elkaar.

peuter met duim omhoog

Levensvaardigheden-lessen gaan over de groene en rode cirkel. We proberen meer positief te zijn, om meer in de groene cirkel te blijven. Het gaat over omgaan met je woede, omgaan met jezelf en anderen

Asfati Muzig

Bekijk ook deze projecten

Volg je Samen voor Ryan al?

Samen voor Ryan is een samenwerking van onderwijs, opvang, gemeente, sociaal werk en jeugdgezondheidszorg. Samen zetten we ons in voor alle kinderen in Steenwijkerland. Wil je alles volgen wat we samen ondernemen op het gebied van samen leren en interprofessioneel samenwerken? Blijf op de hoogte via onze Instagram account!

Volg Samen voor Ryan op Instagram